Ismerd meg! – a salátákat I.

Bevallom töredelmesen, nálam hosszú-hosszú évekig a saláta kimerült a hagyományos fejes salátával. Aztán mikor a gluténmentes diéta miatt egyre inkább elkezdtem odafigyelni arra, hogy mit eszem és kezdtem törekedni a változatosságra, tágult a látóköröm a gasztronómia világát illetően, egyre több saláta félét ismertem és egyben kedveltem meg.

Mára odáig jutottam, hogy már minden a kedvencem. Amit éppen kapni lehet a piacon és friss, azt én pont szeretem. Nem igazán preferálom a bolti, előre kész saláta önteteket, mint ahogy a porokat sem, amiket össze kell keverni olíva olajjal vagy joghurttal. Számomra annyira elnyomják a saláták oly sok színű ízvilágát, hogy ilyeneket sosem használok.

Rendszeresen megesik, hogy az ebédhez, vacsorához, de sokszor a reggeli tojáshoz is eszek valami saláta levelet, ami éppen van otthon…csak úgy szimplán ízesítés nélkül, mert nekem ezek a levélkék szinte mindenhez passzolnak. Ha ízesítem, akkor szeretem a saját magam által kreált önteteket… van egy kis befőttes üvegem, amibe beleöntök egy kis ezt, egy kis azt, alaposan összerázom és mehet is az aktuális levelekre.

Tegnap este, mikor már éppen a rukola mérgezés határán álltam, mert vettem egy nagy dobozzal és két napja mindenhez azt ettem, arra gondoltam, hogy csinálok egy válogatást az aktuális kedvencekből, hátha sikerül valami újat mutatni, vagy csak szimplán kedvet csinálni valamelyikhez…

 

1.) Kezdjük egy igazi klasszikussal, a JÉGSALÁTÁVAL:

 

Szerintem a fejes saláta után az egyik legismertebb saláta fajta hazánkban. Az íze elég semleges, de ha egy igazán ropogós salátára vágyunk, akkor a jégsaláta az igazi befutó. Éppen a semleges íze miatt, nagyszerű kiegészítője egyéb saláta féléknek, zöldségeknek. Jól növeli az elkészítendő étel mennyiségét és fantasztikus ropogós saláta a végeredmény. Én rendszeresen használom hidegtálak díszítéséhez, mert a fejes salátával ellentétben, nem löttyed meg, így amikor ez a levél kerül az ételek, alá, mellé, fölé, köré biztos, hogy üres lesz a tál, mert még a díszítés is elfogy.

 

Főbb vitamin- és tápanyag tartalom: C; B1; B2; Vas; Foszfor

 

jegsaláta

 

 

2.) Az én személyes nagy kedvencem a RUKKOLA:

“Utolsókból lesznek az elsők” tipikus esete. Sosem tartozott a kedvenceim közé… aztán rátaláltam egy saláta levél mixre, amiben volt rukkola is és úgy vegyesen ízlett, egyre jobban megkedveltem azt az erős, jellegzetes ízvilágát, amit talán a borshoz tudnék hasonlítani… a nem szeretem után jött az “egész finom” periódus, amikor már vettem külön rukkolát is és még tettem a keverékbe, hogy több legyen benne… mára viszont elérte a kedvenc kategóriát. Bármikor, bármihez, bármilyen mennyiségbe… egyszerűen imádom. Szendvicsre feltétként, rántottához, omletthez, tésztához, majd mindenhez. 

Ha ízesíteni kell, akkor a mustár, vörösborecet, olíva kombót szeretem hozzá a legjobban és egy pohár finom vörösbor utána….hm… maga a mennyország! Szóval, ha nem szeretitek, semmi nincs veszve, egyszer lehet nagy kedvenc lesz!

 

Főbb vitamin- és tápanyag tartalom: A; B1; B5; C; K; Kálcium; Kálium; Vas; Magnézium; Foszfor

 

rukkola

 

 

3.) Következő játékosunk a szintén közkedvelt MADÁRSALÁTA:

Sokan galambbegy salátának is ismerik. Jellegzetesek a kis apró kerek levelei. Számomra ez is egy jól variálható, viszonylag semleges ízű fajta, álláspontom szerint az egyik, gyümölcsökkel is legjobban harmonizáló fajta. A rukkolához hasonlóan, szintén nagyon szeretem szendvicsekhez, mindenféle öntet nélkül vagy a reggeli rántottához, tésztához viszont kevésbé. 

Ha öntettel készítjük, fontos, hogy ne hagyjuk benne ázni, mert nagyon hamar málós lesz az álaga, közvetlenül tálalás előtt forgassuk meg az öntetben és már szedjük is ki belőle… azonnal mehet a tányérra. Az én konyhában nagy barátságban van a bazsalikomos balzsamecettel, vagy a frissen facsart citrom levével… nagyon szeretem az ízharmóniát ami köztük van.

Úgy összességében mindegyik salátára igaz, csak pont ehhez írom, mert itt jutott eszembe, hogy alaposan mossuk meg és mindig folyó víz alatt, így nagy sikerrel elkerülhető, hogy ropogjon a homok a fogaink között.

 

Főbb vitamin- és tápanyag tartalom: A; C; Béta-karotin; Magnézium; Vas; Cink; Kálium; Omega 3 zsírsavak

 

 

117396_madarsalata06-201510171320

 

 

4.) … és végül, de nem utolsó sorban egy igazi csemege, a ZELLERSZÁR:

Nem tipikus salátaféle, vagyis nem a leveles salátákhoz tartozik, de remek alapanyag salátákhoz, leveshez, mártogatóshoz…sokoldalúan felhasználható növény… én rendszeresen szoktam ropogtatni reggelire, vacsorára, nagyon szeretem és nem utolsó szempont, hogy alacsony az energiatartalma. Közismert az emésztést javító- és vértisztító hatása. HA zellerszárat csemegézek, utána mindig meg van az az érzésem, hogy megint tettem valamit az egészségemért.

Nyersen, mind a levelét, mind a szárat felaprítva, használhatjuk salátához, vagy csak szimplán nasiként, de remek leves, krémleves készíthető belőle és szuper finom például csirkemellel sütve, ezért bátran kísérletezzünk és használjuk minél szélesebb körben ezt a nagyszerű alapanyagot.

 

Főbb vitamin- és tápanyag tartalom: A; B; C; Kálcium; Magnézium; Foszfor; 

 

STO__d046ec42_550061be8a2954.40564597

 

 

A következő összeállításban, merészebb vizekre evezünk és újabb kedvenceket hozok.

Jó főzőcskét és szép napot kívánok!

 

 

KÖVESS minket a FACEBOOK-on INTAGRAM-on és a YouTube-on is!

 

További írásaink:

Street Food videók a Nagyvilágból

Gluténmentes Burger a STIKA’ban

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá Te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.